مقایسه Flutter و Xamarin

نویسنده: رضا حمیدی

آخرین ویرایش : 7 ماه قبل

مقایسه Flutter و Xamarin / تفاوت‌ها و مزیت‌های فلاتر و زامارین

این روزها اپلیکیشن‌های کراس پلتفرمی به شدت محبوب شده و توسعه آن‌ها به یکی از مهم‌ترین مسائل در دنیای تکنولوژی تبدیل شده است. در همین راستا فریم‌ورک‌ها و حتی تکنولوژی‌های جدیدی طراحی شده و پا به عرصه گذاشته‌اند که فریم‌ورک‌های زامارین و فلاتر دو مورد از شناخته‌شده‌ترین‌ها در این حوزه هستند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه Flutter و Xamarin بپردازیم و ببینیم که در این ارزیابی کدام‌یک از این فریم‌ورک‌ها بهتر عمل می‌کنند و نمره بهتری می‌گیرند. پس در ادامه با ما همراه باشید.

اگر دوس داری در مورد آموزش ویجت های فلاتر هم چیزی یاد بگیری، به مقاله‌اش سر بزن 🙂

مقایسه Flutter و Xamarin

مقایسه Flutter و Xamarin

پیش از آنکه بخواهیم به مقایسه Flutter و Xamarin بپردازیم، خوب است ابتدا مقدمه کوتاهی در رابطه با هردوی این فریم‌ورک‌ها مطرح کنیم و با آمادگی به سراغ بررسی و مقایسه آن‌ها برویم. فلاتر چیست؟ فلاتر یکی از فریم‌ورک‌های واسط کاربری گوگل به شمار می‌آید که از آن در طراحی و ساخت برنامه‌های کاربردی یا همان اپلیکیشن‌هایی که بومی هستند استفاده می‌شود.

به کمک فلاتر شما می‌توانید با استفاده از یک پایگاه داده واحد اپلیکیشن‌هایی را چه برای موبایل، چه برای دسکتاپ و چه برای وب طراحی کنید. این فریم‌ورک رایگان بوده و به صورت اوپن سورس در اختیار توسعه دهندگان قرارگرفته است.

در مقابل فریم‌ورک زامارین قرار دارد که در مقایسه با فلاتر یک فریم‌ورک قدیمی‌تر به شمار می‌آید. لذا زامارین به شکلی شایان توجه توسعه و تکامل پیدا کرده است. با زامارین امکان به اشتراک گذاشتن کدها در کلیه بسترهایی که از آن پشتیبانی می‌شوند وجود دارد. در سال 2016 زامارین به وسیله کمپانی مایکروسافت خریداری گردید و سپس مراحل ادغام آن با بستر NET آغاز گشت.

هردوی این فریم‌ورک‌ها به منظور توسعه برنامه‌های کاربردی موبایلی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از نوع کراس پلتفرم هستند. اما دو تفاوت عمده و اصلی میان این دو فریم‌ورک وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تفاوت‌های فلاتر و زامارین

در بخش نخست از مقایسه Flutter و Xamarin می‌خواهیم تفاوت‌های اصلی که بین این دو فریم‌ورک وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم. این دو تفاوت عمده عبارت هستند از: نخست زبان‌هایی که برای این دو فریم‌ورک مورد استفاده قرار می‌گیرد و دو چگونگی رندر کردن واسط کاربری برای هر یک از این دو فریم‌ورک.

در فریم‌ورک زامارین شاهد این هستیم که واسط کاربری به کمک XAML پیاده‌سازی شده و C# هم از آن پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که در فریم‌ورک فلاتر شاهد این هستیم که هر دوی بخش منطق برنامه مورد نظر و نیز واسط کاربری آن به وسیله یک زبان جدید و در عین حال بسیار قوی به نام دارت تحت کنترل بوده و مدیریت می‌شوند.

تفاوت بعدی هم همان‌طور که گفتیم در چگونگی رندر کردن واسط‌های کاربر به وسیله این دو فریم‌ورک است. فلاتر کلیه انیمیشن‌ها و همین‌طور گرافیک‌ها را به حالت real time رندر می‌کند. موتور رندرینگ این فریم‌ورک هم Skia است و نتیجه نهایی به کمک این موتور روی صفحه به نمایش درمی‌آید. در زامارین اما شاهد این هستیم که درخت‌های کنترل محلی می‌بایست ترجمه شوند، به همین دلیل هم هست که زامارین تکنولوژی سرعت پایین‌تری در این زمینه در اختیار داشته و فریم‌ورک کندتری به شمار می‌آید.

آشنایی با فریم‌ورک زامارین

آشنایی با فریم‌ورک زامارین

برای مقایسه Flutter و Xamarin ابتدا باید هر یک از این دو فریم‌ورک را بیشتر بشناسیم و با آن‌ها آشنا شویم. با توجه به اینکه به عنوان یک توسعه دهنده با زبان نشانه‌گذاری معروف یعنی اچ تی ام ال آشنا هستیم، پس کار کردن با XAML هم نمی‌تواند موضوع پیچیده و حل نشدنی برای ما باشد. سی شارپ هم که یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌های برنامه نویسی به شمار می‌آید که میلیون‌ها توسعه دهنده با آن کار کرده و عاشق آن هستند.

پس اساس کار زامارین کاملاً دلگرم کننده و قوی است. مشکل از آنجایی شروع می‌شود که زامارین آنچه را که در تئوری مطرح می‌کند، به صوت عملی در اختیار ندارد. دو مسئله اساسی و مهم هنگام کار با زامارین وجود دارد که سبب شده است توسعه دهندگان آن را کارآمد ندانسته و در نتیجه استفاده از آن فراگیر نشود. این دو مشکل عبارت هستند از:

1. واسط کاربری

با وجود در اختیار داشتن یک دیتابیس از نوع کد مشترک اما باز هم زامارین در پلتفرم های متفاوت واسز کاربری یکسانی در اختیار ندارد. علت این موضوع هم چیزی نیست جز این که دیتابیس مورد نظر کد XAML را برای هر پلتفرم به صورت اختصاصی پیاده سازی می‌کند.

2. رندر کردن

 درصورتی که به عنوان توسعه دهنده نیاز به شکل ظاهری خاصی داشته باشید، آنگاه برای فریم‌ورک هدفتان می‌بایست یک رندر اختصاصی و سفارشی طراحی شود. این موضوع در تناقض کامل با ویژگی کراس پلتفرم بودن این فریم‌ورک است و همین سبب می‌شود روال توسعه برنامه با آن سخت و ملال‌آور باشد. موضوع دیگری هم که در این میان وجود دارد این است که رندر اختصاصی شما باید به زبان سی‌شارپ باشد نه فریم‌ورک‌هایی مثل سوییفت یا کاتلین و این کار را بسیار سخت می‌کند.

آشنایی با فلاتر و مزیت‌های آن

آشنایی با فلاتر و مزیت‌های آن

حال که با فریم‌ورک زامارین تا اندازه‌ای آشنا شدیم، خوب است در ادامه مقایسه Flutter و Xamarin با کاربرد فلاتر و مزایای آن هم آشنا شویم. طبق گفته اکثر توسعه دهندگانی که با هر دوی این فریم‌ورک‌ها کار کرده بودند شما می‌توانید با فلاتر به مراتب ساده‌تر کارها را انجام داده و حتی پروسه انجام کار هم کاملاً قابل درک و جذاب است.

در اختیار داشتن آپشن‌های مختلف و متنوعی به منظور سفارشی‌ساز کردن اجزاهای پیش فرض و همین‌طور داشتن شکل ظاهری یک شکل در تمامی پلترفرم‌ها از جمله مزیت‌هایی هستند که بسیاری از توسعه دهندگان آن‌ها را مطرح کرده‌اند. به علاوه در فلاتر عملکرد اپلیکیشن‌ها بسیار روان و راحت و بدون هیچ مشکل خاصی انجام می‌شود و همین هم سبب شده است تقریباً همه توسعه دهندگان در مقایسه Flutter و Xamarin فلاتر را برنده دانسته و به سراغ آن بروند.

فلاتر دارای مزیت‌های زیادی است که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

1. محبوبیت بالا

طراحی UI چیزی در حدود نیم میلیون از اپلیکیشن‌ها با فلاتر انجام شده است. همین موضوع سبب شده این فریم‌ورک به عنوان پرطرفدارترین فریم‌ورک کراس پلتفرم شناخته شود.

2. امکان اشتراک گذاری کدها

این مورد یکی از اساسی‌ترین و دوست داشتنی‌ترین مزایای فلاتر به شمار می‌آید. شما می‌توانید کدهایتان را برای بسترهای مختلف اشتراک‌گذاری کرده و علاوه بر صرفه‌جویی در زمان در هزینه‌هایی که برای توسعه مطرح می‌شوند هم کاملاً صرفه‌جویی کنید.

3. انعطاف پذیری

در فلاتر ما نیازی به ویجت‌های داخلی هر بستر نخواهیم داشت. چرا که خود فلاتر ویجت‌های پلتفرم خاص خود را دارد که در اندروید به نام متریال دیزاین و در آی او اس به نام کوپرتینو شناخته می‌شود. این موضوع سبب انعطاف پذیری بالای برنامه و رهایی از محدودیت‌های هر پلتفرم است.

4. سرعت بالا

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که سبب تمایز فلاتر با بقیه فریم‌ورک‌های کراس پلتفرم من جمله زامارین می‌شود سرعت آن است. برنامه‌ای که کد آن با فلاتر نوشته شده باشد به شکلی مستقیم در کد دستگاه تعبیه می‌شود و به این صورت در حین توسعه کلیه مشکلات عملکردی از بین خواهند رفت.

خلاصه

فریم‌ورک هی کراس پلتفرم این روزها بسیار محبوب بوده و توسعه دهندگان همواره به دنبال بهترین آن‌ها هستند. فلاتر و زامارین دو مورد از شناخته شده‌ترین این دسته از فریم‌ورک‌ها هستند. لذا در این مطلب از مداد سبز ما به مقایسه Flutter و Xamarin پرداخته‌ایم که امیدواریم برای شما مفید واقع شوند.

فهرست مطالب

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + بیست =