هوش مصنوعی چیست؟ کاربرد آن چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده: رضا حمیدی

آخرین ویرایش : 1 سال قبل

هوش مصنوعی چیست؟ کاربرد آن چیست و چگونه کار میکند؟

هوش مصنوعی از آن دسته مباحث جذاب در حوزه کامپیوتر و فناوری است که مدت زمان زیادی از مطرح شدن آن نمی گذرد. سوالی که احتمالا برای خیلی ها پیش می آید این است که هوش مصنوعی چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ در این مطلب از سری مطالب آموزش برنامه نویسی تصمیم داریم در مورد هوش مصنوعی صحبت کنیم. اگر شما هم میخواهید بیشتر در رابطه با این موضوع اطلاعات بدست آورید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آیا می‌دانید هوش مصنوعی چیست؟

آیا می‌دانید هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence از دو کلمه Artificial  به معنی مصنوعی و Intelligence  به مفهوم هوش تشکیل شده است. منظور از هوش مصنوعی یعنی ماشین یا هر چیزی که طبیعی نبوده و در عین حال می تواند فکر کرده و با تجربه کردن چیزهایی را یاد بگیرد و در نهایت هم قدرت تصمیم گیری در مورد همان موضوع را داراست. این یعنی ما م توانیم برای یک ماشین یا کامپیوتر توانایی تفکر و تصمیم گیری ایجاد کنیم و این کار با یادگیری اتفاق می افتد.

هوش مصنوعی یکی از رشته های مهم در علم رایانه است که یک هدف اصلی را دنبال میکند و ان هم تولید ماشین هایی هوشمند است. ماشین هایی که بتوانند کارها و وظایفی را انجام دهند که به صورت مستقیم به هوش انسان نیازمند باشند. در واقع کار اصلی که در هوش مصنوعی انجام می شود شبیه سازی کردن هوش انسان و نحوه عملکرد آن برای کامیپوتر است.

اگر بخواهیم ساده‌تر به سوال هوش مصنوعی چیست؟ جواب دهیم می توانیم اینطور بگوییم که هوش مصنوعی یک ماشین است که ان را طوری برنامه نویسی کرده اند که قادر باشد بسیار شبیه به انسان فکر کرده و بسیار شبیه به ان عمل کند. پس هوش مصنوعی می تواند از رفتار انسان کپی برداری کرده و آن را تقلید کند، هرچند ممکن است این تقلید صددرصدی هم نباشد.

در مورد انواع هوش مصنوعی چه می‌دانید؟در مورد انواع هوش مصنوعی چه می‌دانید؟

 حال که تا حدودی پاسخ سوال هوش مصنوعی چیست؟ را پیدا کرده اید نوبت به ان می رسد که کمی هم در مورد انواع آن اطلاعات به دست اورید. به طور کلی می توانیم هوش مصنوعی را در 4 گونه مختلف دسته بندی کنیم که به شرح زیر هستند:

ماشین های انفعالی

بارزترین مثال برای این نوع از هوش مصنوعی را می توانیم حریف های کامپیوتری در انواع بازی های کامپیوتری مانند شطرنج و … معرفی کنیم.

حافظه محدود

اگر بخواهیم برای این نوع از هوش مصنوعی یک مثال بزنیم می توانیم به اتومبیل هایی که به صورت اتوماتیک رانندگی می کنند (خودران) اشاره کنیم.

تئوری ذهن

یکی دیگر از انواع هوش مصنوعی آن دسته از ماشین هایی هستند که توانایی درک کردن وفهمیدن احساسات انسانی را دارا هستند.

خودآگاهی

و در نهایت آخرین نوع از انواع هوش مصنوعی ماشین های خودآگاه هستند. این یعنی این ماشین ها می توانند عملکرد خود را به صورت اتوماتیک بهبود ببخشند.

فناوری های مورد استفاده در هوش مصنوعی چیست؟

فناوری های مورد استفاده در هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی – فناوری های مورد استفاده در آن

برای این که بتوانیم بیشتر و بهتر هوش مصنوعی را بشناسیم و درک کنیم لازم است تا با فناوری هایی که برای آن مورد استفاده قرار می گیرد هم تا حدودی آشنا شویم. به طور کلی در هوش مصنوعی از دو فناوری خیلی مهم بهره گرفته می شود که ابن فناوری ها به شرح زیر هستند:

فناوری یادگیری ماشین یا ماشین لرنینگ

در این فناوری ما نمونه های مختلفی را به یک ماشین می دهیم و ماشین با مطالعه آنها، آنها را یاد می گیرد و متوجه می شود که در موقعیت های مشابه می بایست از خود چه رفتاری را به نمایش بگذارد. در فناوری آموزش یادگیری ماشین از مدل های ریاضی بهره گرفته می شود و هدف از ان طراحی و ساخت ماشینی است که قادر باشد بدون این که دستورالعمل های دقیقی را دریافت کند.

مواردی که از آن می خواهیم را یاد گرفته و سپس از انها بهره ببرد. در این فناوری ما با یک ماشین روبرو هستیم که پیوسته در حال یادگیری بوده و به کمک تجربه هایی که از این یادگیری به دست می آورد دائما در حال بهبود خود و عملکردش است.

تکنولوژی دیپ لرنینگ یا یادگیری عمیق

در این تکنولوژی برای کامپیوتر شبکه های عصبی که در مغز انسان فعالیت می کنند را شبیه سازی کرده و به نوعی به ان یاد می دهند که مانند انسان فکر کرده و عمل کند.

عبارت های مترادف و مرتبط با هوش مصنوعی

معمولا وقتی مقاله ای را مطالعه می کنید ممکن است با برخی عبارات برخورد داشته باشید که معنی انها را ندانید. برای همین هم در این بخش قصد داریم به عبارت و کلماتی که به نوعی مترادف و هم‌معنی با هوش مصنوعی یا AI بوده و یا به ان مرتبط هستند را به شما معرفی کنیم تا در صورتی که انها را دیدید دچار شک و سردرگمی نشوید. این عبارت ها به شرح زیر هستند:

  1. رباتیک یا طراحی و ساخت ربات هایی که به شکلی هوشمند عمل می کنند.
  2. توسعه سیستم های کامپیوتری یا Development of ‘Thinking’ Computer Systems
  3. اکسپرت سیستم ها یا سیستم های خبره (Expert System)
  4. یادگیری ماشین یا ماشین لرنینگ (Machine Learning)
  5. شبکه ها ی عصبی یا (Neural Networks)
  6. پردازش زبان طبیعی یا (Natural Language Processing )
  7. مهندسی علوم یا (Knowledge Enginerring)
  8. بازیابی هوشمند یا (Intelligent Retrieval)

شاید مهمترین مبحثی که بین این عبارات وجود دارد بحث یادگیری ماشین است که در عین این که یکی از کاربردهای هوش مصنوعی به شمار می آید بسیار نزدیک به آن و در واقع بخشی از ان است و در قسمت قبل در مورد آن صحبت کردیم.

خلاصه

سپاس که تا انتها همراه مداد سبز بودید، در پاسخ به سوال هوش مصنوعی چیست؟ می توانیم بگوییم به ماشین و یا سیستمی گفته میشود که با تجربه کردن و یاد گرفتن می تواند کارهایی را انجام دهد که نیاز به توانایی تفکر و تصمیم گیری دارد. هوش مصنوعی کاربردهای گوناگونی داشته و از طراحی خوردروهای خودران گرفته تا حوزه پزشکی و آموزش و … را در برمی گیرد.

فهرست مطالب

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =